zondag 9 maart 2008



Hallo mensen!

Hier weer een klein update vanuit de geweldige stad Shanghai! Blogpot wordt hier in China helaas geblokkeerd, ik moet via een andere weg mijn website telkens updaten. Erg lief en leuk jullie
reacties, ik waardeer dat enorm! So please keep posting=D (Voor grotere afbeelding van mijn foto's moet je dubbelklikken)

Tijd vliegt snel hier, hoewel ik in het begin toch wel eventjes moest wennen hier, aangezien ik hier helemaal in mijn eentje was, begint Shanghai mij steeds meer en meer te bevallen. Leer hier dagelijks leuke nieuwe mensen kennen vanuit de hele wereld. Iedereen hier is erg vriendelijk en staat open om je te leren kennen. Word ook vaak uitgenodigd voor feestjes bij mensen thuis.


2 weken gelden waren mijn eerste lessen begonnen. Ik heb een heel leuke klas, ik ben de leider van mijn klas en breng iedereen samen. Ik heb mensen van jong en oud en die heel ambitieus zijn op carrièregebied in mijn klas zitten. Mensen die hier in Shanghai eigen bedrijfjes hebben, aan het opzetten zijn of bij een heel groot bedrijf hebben gewerkt. Deze mensen motiveren mij qua carrièregebied enorm. Ook heb ik verschillende job offers van hen ontvangen. Who knows what the future might bring, right?!

Mijn Mandarijns is echt verschrikkelijk slecht, buitenlanders kunnen mandarijns veel beter dan ik! Een Mexicaan in mijn klas leerde mij chinees! Could you imagine? Een Mexicaan leert een Chinese, Chinees =S Wat een schande ben ik ook! Haha..ik moet denk ik toch es wat meer aan mijn Chinees doen. Ik spreek Koreaans beter dan Mandarijns haha..

Ow ja ik heb een chinese lerares en ze lijkt verschrikkelijk veel op Charmaine Sheh Shi Man (佘詩曼), iedereen noemt haar ook pretty teacher haha….ze is pas 26jr oud en heel aardig, binnenkort ga ik ook met haar shoppen, yeah!

Hier in Shanghai heb ik onlangs een fiets gekocht, ja je leest het heel goed…ik heb een FIETS! Ik heb een splinternieuwe knal oranje kleine fiets gekocht voor 30 euro. Mijn wielen zijn zo klein (de helft van een normaal wiel), dat mensen me met gemak voorbij fietsen. Kom ik dan zwetend aan op mijn school. Aangezien ik zoals de meeste mensen helemaal niet goed kan fietsen, heb ik hier gelijk maar een extra verzekering afgesloten, because you never know!!! Maar de laatste tijd rijd ik niet meer, loop liever 25 min naar school. Eerste paar weken durfde ik alleen niet luisterd naar muziek, te lopen over straat, bang om aangereden te worden.

Mensen hier in China rijden echt heel erg debiel, gewoon echt drama! Niemand houdt hier aan de regels, iedereen hier spookrijdt en rijden gewoon keihard door rood. Je zou denken dat als je over zebrapad loopt en het is groen voor je, dat de auto’s brommers etc. voor je stoppen. Nou ik heb het geweten, dus NIET hè…ze geven gewoon plankgas! Laatst was een vriend van mij tijdens het overstekken al geraakt door een scooter terwijl het voor ons groen was.

Taxi chauffeurs rijden hier ook verschrikkelijk eng, rijden keihard, zo gehaast, halen iedereen rechts in, rijden door rood, in mijn eerste week tijdens een taxiritje, viel mijn taxichauffeur zelfs in SLAAAAAP!!! Ik dacht eventjes dat hij dood was, hij bewoog opeens niet meer! En dat allemaal in mijn eerste week!

Iedereen weet dat ik Korean freak ben, hier heb ik al enkele Koreaanse vrienden gemaakt (alleen met boys ofcourse whehehehe) . De Koreanen hier spreken hier helaas allemaal geen Engels, en ik geen chinees. Communicatie is dus voor mij een probleem, maar toch proberen zij in gebrekkig Engels en met handen en voeten met mij te communiceren en nodigen me uit voor etentjes. Krijg vaak dagelijks sms’jes van ze in gebroken Engels, heel lief zijn ze. De meesten denken ook dat ik een Koreaan ben, omdat ik wat basiszinnetjes ken (Thank you Korea school of Amsterdam), maar dan beginnen ze opeens een hele conversatie met mij in het Koreaans, dan val ik door de mand haha..

Snap nog steeds niet waarom in de meeste toiletten geen wc papier is. WHY WHY WHY!!! Ik zat laatst serieus te overwegen om toiletjuffrouw te worden, that is gewoon THE BOOMING business hier in China! Word gewoon vet rijk met toiletpapier verkopen! En af en toe maak ik wel es mee dat er niet eens een deurslot zit! Of nog erger niet eens een DEUR! Ik ben niet preuts, maar op zulke momenten voel ik me opeens wel heel erg klein…

Ow ja, ik probeerde laatst nog scheergel te kopen voor vrouwen, nou….pfff…die kennen ze hier dus NIET he…En ik maar denken dat Shanghai heel erg modern stad is, ik b
en naar sasa, watsons, wallmart etc. geweest maar nee, niemand kent scheergel voor vrouwen…nu weet ik why al die celebrity female van Edison Chen scandal hun bossen niet weghalen….what a strange country!

Oh, sinds kort geef ik Engelse les aan local Chinese voor 10 euro per uur! Jeetje wat een lachertje, ik met mijn horrible Engels en Nederlands accent, oh well they won’t notice whuahahahaa…

Nou dit was dan voor nu, ik houd jullie later nog meer op de hoogte van mijn “avonturen”

Groetjes!!!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Thank you for dedicating this piece to me =P Definitely worth it!! Zo lachen So-kwan!! Echt hilarisch!!

Enne...nu al 'pai ma pi'(als je nie weet wat is, vraag het aan je teacher) bij je teacher: 'samen shoppen' =P

Ow ja,....je teacher lijkt egt niet op Charmaine Sheh, die is veel prettier...misschien moet je teacher meer make up op ;D (sshhhttt...nie vertellen aan je teacher hoor)

Groetjes van joelle die alweer naar je volgende blog entry uitkijkt

Anoniem zei

Sokwan xD :D ik lees echt met plezier je blog. Je maakt het egt zo leuk :D maarum welke van de mensen op de foto's waren koreansen xD :D:D xD :P hahah dat je les geeft had ik egt nooit van je gedacht xD :p
maar in iedergeval als je ooit in china of zo gaat wonen voor je werk moet je wel echt een keer je gezicht laten zien .

EN DAT JE GWOON NAAR DBSK Gaat DAISY ZOU JALOERS OP JE ZIJN xD :P ik ook wel een beejte :$ :p hahaah maar ik mis je wel tijdens de koreaanse lessen. We moeten een keer samen naar korea gaan ofzw xD :p :D dat wordt egt leuk xD :P

groetjes xD :p doeeeg


je nam dong seang :D

Anoniem zei

heyyyy so-kwannnnnn!!!

leuk dat je weer wat op je blog typt en foto's laat zien hehehe..leuke foto's allemaal! het is nu 00.13 in NL en ik ben druk bezig met m'n essay over flat tax, ohhh myyy gooddd..ik moet 't a.s. woensdag al inleveren en zit nu al te stressen lor..
en hoe is mandarijnse les? is 't makkelijk te volgen? wordt je verplicht om mandarijns te spreken in de les? en die docente van jou lijkt niet echt op shermaine hoor..dan vind ik nancy (m'n broertjes gf) veeel meer op shermaine lijken hihihi..

ik kom net achter dat ik het volgende blok 2 vakken volg waarvan de tijdstippen echt baggger zijn. ik volg van 11.00 tot 12.45 uur les van een vak op de faculteit rechten bij de spui en om 13.00 uur precies heb ik een volgend vak op de roetersstraat @____@ hoe moet ik in een kwartiertje tijd er naar toe reizen? GRRRRRRRRRRR...heel veel ergenissen ahhhhh...

uhh, maar ik houd maar op hihihi, ik mail je als ik morgen weer werk ok? en heb je al je post address al? :P

groetjes,
joyce ng

Anoniem zei

Lieverd!

Heb met plezier je blog gelezen! Zag het op msn! Echt heel erg leuk en ik moest weer heerlijk om je lachen! Jammer dat de Korean dudes geen engels spreken ;-) Maar ja, with love there is no language of course ;-) Nee, ik maak een grapje natuurlijk! Even back to business!!!
Vond het ook super leuk om te lezen dat je ook gewoon job offers hebt gekregen van mensen in je klas. Houd je ogen maar open hoor want die offers blijven komen! A lot to think about zoals ik het van je lees :-)
Ben je al bij "the fabric market" geweest? Ik ging er zelf best vaak naartoe met een paar tijdschriften. Dan koos ik leuke stofjes uit en wees ik naar bepaalde foto's uit tijdschriften en liet ik een paar truitjes, rokjes enz identiek namaken. Of zelf een paar dingen verzinnen:-) Echt te kewl was dat en spotgoedkoop. Heaven market noemde ik het altijd haha. The market is alweer verhuisd naar een andere plek. Ik weet uit mn hoofd niet waar, maar als je het aan locals vraagt of aan de expats die bij jou in de klas zitten moet je erachter zien te komen. Want veel expats gaan er standaard naartoe om pakken te laten maken!

Sokwan, heel veel succes en heel veel plezier!!!

Dikke kus,
Cin

ps) website die jij mij ooit doormailde met alle Korean movies en soaps, doet het tegenwoordig niet meer he:-( snif snif

DaisyParaDise zei

whaaah SoKwan ah~
wat is het vreselijk voor jou daarow xD
haahha
geen scheergel voor vrouwen~???
geen wc papier~???
niet eens een wc slot of deuren~???
O_0
you've got to be kidding me O_0'
Shanghai is dus togh niet zo modern xD haha
whaa k hoorde van Tiem dat je naar DBSK gaat~??!! TT_TT how could u go without me~!!! TT_TT
lol :P
hmf SoKwan ah~ we miss u here TT_TT
er gaan trouwens nog maar 7 mensen of so van ons klas naar de gevorde klas xD
hmf tijd gaat sure snel maar the 2months before graduating is killing >"<

mjah hoop snel weer wat van je horen ^^

supa dupa groetjes en kusjes van je YeoDongseang (Daisy) ^^

<3

ps. wees voorzichtig op staat ^^(overal ^^)

Rain zei

Sokwan!

Wanneer is je next update? Heb je het daar zo naar je zin, dat je geen tijd meer hebt om te bloggen?

Ik kwam je ex-collega, Eddie, in de kantine tegen. Hij vroeg hoe het met je ging. Ik moest de groetjes doen...bij deze...

Laat snel iets van je horen , meis!

Groetjes,
Rain