donderdag 21 februari 2008

Hallo allen!

Heb eindelijk na 5 dagen in China, internet!!! Woohooo! Shanghai bevalt me tot nu toe prima. Alles was goed verlopen met mijn vlucht en het sjouwen van mijn 2 zware koffers! Had een grote koffer van 28,7 kilo en een kleine van 11 kilo en ook nog es een zware handtas met mijn laptop en nog meer troep erin. Werd gelukkig elke keer wel geholpen met het sjouwen, anders was het een ramp voor me geweest.

Mijn eerste dag heb ik meteen 2 Filippijnse jongens leren kennen, die vloeiend mandarijns en Engels spreken. Wij hebben meteen de Wal-Mart leeggehaald en ook hebben ze mij veel geholpen met het vertalen, verkennen van de stad en, sim kaart gehaald en bankrekening geopend.

Na al die rampverhalen te hebben gelezen over de lange rijen en slechte administratie van het inschrijven, heb ik helemaal geen problemen ondervonden. Ik kwam kleine half uur te vroeg tijdens de inschrijfdag en zag een lange rij van studenten die eerder waren, ik zat op de eerste willekeurige plek die ik zag en zag wat blikken van anderen naar mij toe….blijkbaar drong ik zwaar voor en was ik als eerste aan de beurt die dag! LUCKY ME!


Afgelopen dagen had ik afgesproken met een vriendinnetje uit Ned (Puipui) en haar 3 klasgenootjes die hier in shanghai voor 4 daagjes zijn, we hebben meteen de nanjing road, bund en ofcourse the FAKE market bezocht. Ik heb ondertussen gemerkt dat ik vet veel kick krijg bij het afdingen. Kleren voor 20 euro ding ik uiteindelijk af voor 4 euro. Enige wat ik hoef te doen is lief aankijken en zeggen dat ze knap zijn, lukt het niet, dan loop ik weg en komen ze vanzelf wel achter mij aan. =D

Vandaag had ik mijn placement test gehad, om te bepalen in welke klas ik zal gaan zitten. Blijkbaar hoefde ik die test niet te maken, omdat ik toch bij de losers (beginners) zou gaan zitten. Maar heb het toch voor de fun ff een test gemaakt. Tijdens de spreektest, kon ik geen enkel zinnige woord uit mijn mond halen, enige wat ik kon doen was “ja” knikken en “wo ai ni” (ik hou van je) te zeggen. Ook las ik alles voor in het cantonees, blijkbaar was dat alles goed genoeg om mij in wat hogere klas te zetten. Maar ik smeekte om bij de beginners te zitten, aangezien ik veel basiskennis van Mandarijns mis.

Eten hier in de buurt is erg goedkoop, ik eet in kleine restaurantjes voor maar 0,60 – 1 euro, ik begin nu best een gierige chinees te worden. Als ik voor 4 euro eet denk ik al …daaaamnnn zo duur! Haha…en dat nog te bedenken dat ik afgelopen paar weken in NL steeds voor 25-30 euro at….O_o

Ik hoop dat het met iedereen ook goed gaat! We keep in touch! =D

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zei het je toch dat je daar gierig wordt! nu vind je het vast niet zo gek dat ik van weinig geld rond kon komen! maar goed om te horen dat alles goed gaat! houd ons hier wel alles op de hoogte en spreek je snel! ennuh heb je op je kamer geen telefoon? want als wij uit NL naar je bellen, betaal jij ook veel geld...je hebt toch wel door dat je als ontvanger ook betaalt he? ;-)
Anyhoo, als er iets is of als je iets nodig hebt, laat me weten!

Groetjes,

Fang

Anoniem zei

Hey So-Kwan!!!

Coole blog joh!!! Guess what ik eraan heb??? Mijn office tijd te killen met het lezen van jouw blog!! Ik moet zeggen: keep up the good work & keep up the humor!!ik moet af en toe echt inhouden om niet in lachen uit te barsten als ik jouw blog lees, zoals we op het oer-Hollands het zeggen: 'lekker droge humor'

Good 2 hear dat je veilig bent aangekomen en gelijk loop je al te sjanzen in SH...btw...die jongens zien er niet slecht uit....(of heb je de foto's verkleind?? of heb ik oogproblemen)

Groetjes,

Joelle

Anoniem zei

Hey So-kwan,

Zo te zien heb je het erg naar je zien en heb je ook nog eens geluk overall :D

Leuke foto's :) vooral in Walmart hehe. Heb je ook al de shanghainese dumplings geprobeerd? (xiao long bao

super lekker :)

veel plezier in Shanghai

Albert

Rain zei

Hoi Sokwan!

Gelukkig dat je het heeeeeeeeel leuk hebt!!!! Als ik jé 'post'lees, voel je je al helemaal thuis!!! Zijn die Fillipijnse jongens een beetje handsome? lol...

Geniet ze! en ik kom nog vaak ff bij je checken.

XXX
Rain

Anoniem zei

Heeey so-kwan xD :D

je schrijf egt heel grappig egt leuk om te lezen.
Dat je gewoon voordrong :O OOOH stoute so-kwan xD :P
Heb je eigenlijk al koreaanse mensen ontmoet :D
dan kan je met hun koreaans praten xD :P hahah

najah veel plezier en succes

groetjes

Timon :D

Anoniem zei

Hey sloeber:P, Je bent er pas net en nu gedrag je al als een local;) (ze hebben nooit gehoord van rijen of eerst eruit dan erin;)) Maar leuke verhaaltjes en nu begrijp ik hoe jij in 1 dag wal-mart zoveel kan uitgeven. Je kar zit HELEMAAL VOL!!!!! Citeer Fang: "ennuh heb je op je kamer geen telefoon? want als wij uit NL naar je bellen, betaal jij ook veel geld...je hebt toch wel door dat je als ontvanger ook betaalt he? ;-)"
Oh en je zit toch niet in de loserklas^_^ Het duimen heeft toch geholpen=D
Maar veel plezier nog!

Yong

Anoniem zei

ohhh gisteren op de verkeerde plek wat achter gelaten... nu zieee ik het pas! naja nu doe ik het wel wat beter dan.

SKYYYYY ga je beddengoed verwisselen! ga me niet zeggen dat je geen nieuwe gaat halen =P

en dacht dat ik dat nooit zou mogen zeggen... gierigeeeee So-kwan! hahaha

zo te horen gaat het daar prima met je =) je past je wel snel aan daar. ik wist wel dat het prima zou gaan =) maarjaaa wacht maar tot je mij gaat missen (A)

have funnnnn en groet de leuke meiden voor me ;)

grtz,

Tello

Anoniem zei

ik bedoelde wel dat je moet betalen als wij naar je mobiele nummer bellen...just in case...i kow you too good...=P

Anoniem zei

btw laatste scrap was van mij, Fang...had je vast wel door...hoop ik voor je...

Anoniem zei

Ni hao!

Een lief berichtje van jouw lieve lieve zusje. Laatste keer dat je een post hebt achtergelaten hier is weer 2 weken geleden. Je houdt het niet bij he? =p Zeker te druk met feesten he! Mom zegt dat je hele tijd huj dis-c-co wor. Xiang is nu ook weg, dus lekker rustig thuis! =D Moet wel steeds jouw post lezen van dad. Helaas nog niks interessants gevonden. XD Vader is wel elke dag in your room, want hij heeft de computer ontdekt! Hij wilt later zelfs met je webcammen, oh boy.

Maar ik ga weer. Ik bel je nog wel een keer wanneer ik tijd heb.

Groet,

S.

Anoniem zei

Shit! nu ben ik door de mand gevallen met mijn shitty engels...het is of course I know you too well...duh!

-F.